Het is herfst 1945. De oorlog is net voorbij en de elfjarige Wim mag na de hongerwinter aansterken in Zweden om daar aan te sterken. Daar is alles nog heel en netjes, en er is eten in overvloed. Toch heeft Wim moeite om te wennen. Hij spreekt geen Zweeds en in zijn nare dromen is de oorlog nog niet voorbij. Gaat hij zich thuisvoelen?
Een waargebeurd verhaal: Willem was een van de 10.000 kinderen tussen 8 en 12 jaar oud die in Zweden aansterkten na de oorlog.